måndag 12 januari 2009

Mackintosh





Nu blev jag lite inspirerad av att låta mig inspireras av arkitekter och formgivare igen. Jag gillar inte bara funkis utan även jugend, art nouveau eller arts & craft eller vad det nu kallats i de olika länderna. Vad jag förstår hänger stilen i hop med nationalromantiken och då följer ju att varje land ha sitt eget namn på samma stil. Här hemma säger vi jugend (appropå det ska Waldemarsudde ha en Carl Larsson utställning i vår). Jag är väldigt förtjust i Charles Rennie Macintosh (som datorn, han hängde ihop med ett anna känt varumärke nämligen Margret Mc Donald). Stolen Argyle finns att köpa på Ekerömöbler, tänk vilken matsal man hade kunnat möblera...

3 kommentarer:

Mrs Small Town sa...

Hej Malin,

Fint inlägg om Macintosh. Jag gillar jugend, arts & craft eran så mycket! Framför allt älskar jag färgskalan från den här tiden. William Morris är annan STOR favorit hos mig.

Jag hade önskat att vårat hus (som är byggt precis 1900) hade lite mer Jugend influenser i inredningen... Men antingen har de försvunnit med tiden eller så var de som byggde vårat hus inte så pass "moderna". Vårat hem nog i så fall mer likt Carl Larssons, med mycket pärlspont som original var målat med fina färger som blått, grönt och med röda innerdörrar.

Förresten, hur går det med Google SketchUp? Jag tyckte det var relativt enkelt att komma igång, men några saker tyckte jag var lite bökiga (som tex "håltagning" i vägg för dörröppningar.)

Tack för ett fint inlägg och lycka till med att rita i 3D :-)

Kram
Sara Small Town

Vimsingen sa...

Wow vilka stolar. Så häftiga.Som du vet har vi ju stildilema på vårt hus...

Erika sa...

Ta dig till Glasgow så får du se mycket mer av honom.