söndag 14 december 2008

Dags att klä granen?

Jag har alltid tyckt att det var helgerån, för att inte tala om rent vulgärt att klä granen vid någon annan tidpunkt än på kvällen före julafton. Men man ska inta vara rigid sa alltid min mormor (och tillät därmed sig själv både det ena och det andra). Min äldste son, som fyller 13 år i dag, kom till oss som en lite försenad stjärngosse den 14:de december. Eftersom vi åker ner och firar jul i Blekinge vartannat år har vi sedan dess infört traditionen att klä granen på Luciadagen då vi ofta har kalas dagen efter. De fina glaskulorna får dock vila i jullådan något år till med tanke på vår pigga lilla tvåårings aktviteter... Nu inväntar vi släkt och vänner på glögg och marsipanbak.

7 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Mysigt!
Ha en fin kväll, denna tredje advent.
KRAM

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Åh, så fiiint! Jag som knappt brukar pynta alls har blivit riktigt galen i år. Vill pynta överallt nu, fast det går ju inte, mitt i bygget:-( Tror jag får skylla på Malte:-)

Vad gäller kröken har jag aldrig varit med om det du beskriver, så länge Jonas har monterar rören, men innan dess har jag varit med om flera stopp. Man kan alltså säga att sedan Jonne kom in i mitt liv är det stopp på stoppen;-)

Eller så handlar det kanske om vad man slänger i hålet...?

gamlamejeriet sa...

Ser mysigt ut framför granen. Kommer att tänka på det, för oss, ångestframkallande julkortet. Det är inte i ordning än...

Hoppas ni haft en skön helg

Taklyftet sa...

Tänkte bara kika förbi och önska God Jul och Gott Nytt År!
Jag måste läsa igenom allt som har hänt när jag har tid.
Kram Jenny

Från koja till slott sa...

Tack! Hade jättetrevligt med vännerna! Alltid kul att träffas och snacka av sig! Vad mysigt det ser ut framför granen. Kul att ni ska fira jul nere i Blekinge!

Kramar Pernilla

Anonym sa...

Vilka ovanligt vackra barn! Vi ses på söndag!

Mamma-Mu sa...

Ja då blev det nått fel när jag skrev min kommentar men den var så här i alla fall...

Hej Malin!

Visst är det alldeles så där underbart i Vemdalen?!
Jag hade aldrig varit där innan jag träffade Mannen å när han sen berättade att Tomten bor där ja då var jag såld!

Ha en bra vecka!
Kram Mimmi