fredag 5 december 2008

Våga vägra glögg

Är man i min ålder och var bosatt i Stockholm när man var runt 20 så vet man att det trendigaste man kunde göra var att hänga på Daily News i Kungsträdgården och dricka, ja just det, en Dagens! En Dagens var vitt vin med Sprite (eller om det fortfarande hette fruktsoda). Man kunde även hänga på Vickan eller på Caféet men då drack man gärna en Geting (vodka och bananlikör) eller White russian (som innehöll kalhua och mjölk, det ni). Dessutom hade inte Röda rummet stängt ännu. Vem kan gissa hur gammal jag är?
I kväll tänker jag hoppa den sötsliskiga glöggen, som aldrig riktigt varit min stil, och hålla mig till Dagens ( men jag blandar vinet med Scweppwes russhian) och räkor. Dessutom har vi köpt en opastöriserad camembert som blivt lätt kittad och ska dessutom ha legat i calvados. Handlaren talade så gott om den och att den dessutom var perfekt mogen gjode att jag bara inte kunde motstå... Bilden lånade jag av coctailguiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha, ha, ha. Vi är nog ungefär lika gamla skulle jag tro... Grejen med de gamla drinkar som du nämner är att de är så retro att de nästan känns spännande igen! Jag är inte heller en big fan av glögg. Men det hör ju till så man får ju offra sig för traditionen!

Trevlig helg!

//Charlotta.