måndag 3 november 2008

Favoritformgivare - del 8



Vi stannar kvar i Österike och går på visit hos Michael Thonet, föregångare till våra nordiska formgivares exprimenterande med böjträ. Precis när vi flyttat in i vårt hus så snubblade vi över en gungstol, vilket inte precis var vad vi behövde, jag tror vi fortfarande saknade bokhyllor, som visst var lite trasig för ett fyndpris. Jag har inte sett att den är trasig någonstans även om den var lite sliten men det gör den nästan bara vackrare. När jag fyllde 40 år fick jag vackra koboltblå Thonetinspirerade stolarna av Fredrik (han med butiken) och Helena. Jag älskar dem men de är inte så lämpliga för småbarn (eller överförfriskade vuxna) då de är lite instabila. Den enkla svarta caféstolen tycker jag är super läcker, när jag får tid ska jag åka ut till Ekerömöbler och höra efter vad den kostar...

2 kommentarer:

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Tjoho!
Jaså farmor finns i Sölvesborg, vad kul eftersom jag har bott där i många år tidgare. Jag vet säkert vem farmor är också eftersom stan är liten. Zimmerdahlarna är ju två grupper numera sedan de äldre bröderna delade på sig för många år sedan, men jag vet mycket väl vilka de är. Umgås även lite från och till med en av döttrarna...från ena lägret. Haha!
Världen är liten! Och Sölvesborg är vackert. Fast Tosteberga är finare;-)
Nästa gång ni är på besök hos farmor får ni titta över.

Tjusiga stolar. Den svarta gillar jag också, har ett drag av min favvo, Y-stolen, över sig.
Hoppas att den inte är lika dyr.
Ha en bra vecka du också!

Leena

Vimsingen sa...

Det här är verkligen en kul ide med Favoriformgivare.

Jo, vi var uppe på höjden. Husen där är så vackra. Jag lägntar tills min bok kommer.

/VImsingen