tisdag 23 september 2008

Chutney


Sista rycket på plommona, päronen är mogna och äpplena börjar trilla ner. Det är nu man blir bjuden till grannar och vänners fruktträdgårdar för de orkar inte sylta och safta mer. Vår trädgård är så funkis den kan vara, med endast ett tunt humuslager och en massa tallar. Inte ett enda ynka fruktträd och allt vi försökt odla vissnar ner. Men som sagt nu är man en poppis gäst hos bekanta med överflöd och jag åker så gärna över på en fika och hem med ett par välfyllda kassar i baksätet, som ni ser av receptet finkar även fallfrukt. Sylt och marmelad har ingen strykande årgång hos oss men chutney passar till nästan allt, är ett nyttigt alternativ till fet sås och en trevlig present att ha med sig när man är bortbjuden. Bilden har jag snott på Taffel. Russinchutnyen som du får recept till där är helt gudomlig men den kan ju vänta till det inte finns fallfrukt att ta om hand om.


Här kommer mitt basrecept som jag varierar allt efter tillgång och humör:
1 liter tärnad frukt (helt ok även med kantstött)
1 dl gula russin
2 skivkade lökar
1 dl äppelcidervinäger
2 dl socker
2 torkade chili
1 kanelstång
Sedan kan det hända att jag tar i: stjärnanis sechuanpeppar, kardemumma, ingefära, nejlikor eller något annat trevligt jag stöter på i mitt kryddskåp.

Koka klabbet i ca 40 minuter, rör om ganska ofta så inte chutneyn bränner i botten för då blir den inte god. Just idag blev det äpple och råsocker smaksatt med kardemumma och kanel. Luktar himmelskt och kommer smaka finfint till julskinkan. I morgon ska jag koka in päron med ingefära och saffran.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alla som vill får låna bilder på Taffel.se men det finnst två villkor. Dels måste ni vara okommersiella (dvs uan annonser), dels måste ni länka till oss. Som min söta syster.

Annars ligger ni pyrt till.

Men annars är det OK att låna alla bilder som är tagna av redaktionen.

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Det där låter smaskens, måste jag prova. Jodå det kommer mer om pumphuset när där händer nåt. Min käre sambo jobbar ju i veckorna så det är helgerna det händer grejjer! Kram Petronella