måndag 22 september 2008

Sugen pa syjunta


Nu fungerar var dator igen (svar pa utmaningen langre ner)! 
Nar jag var liten hade min mamma och hennes vaninnor syjunta dar hemma och det verkade sa himla mysigt. Ibland fick jag stanna uppe en stund och sitta med och lyssna och smaka pa nagot gott. Nu har jag gatt och funderat pa
 hur kul det skulle vara att satta igang en syjunta. Jag gillar att sticka, virka och sy. Innan min mormor gick bort forra varen larde hon mig hur hon virkade sina fina 
filtar (oversta bilden), hon virkade till alla barn och barnbarn och aven till kyrkans arliga lotteri! Jag bestamde mig att fora traditionen vidare och sticka ett par filtar till sangarna i huset (inga till kyrkans lotteri dock!). Som vanligt med mina projekt gick det med full fart till en borjan och jag satt uppe i sangen pa kvallarna och virkade istallet for att lasa men sen slappte jag det ett tag. Nu ar jag igang igen (andra bilden) och har alltsa blivit sugen pa syjunta - tank en kvall med virkning, stickning, kaffe/kaga, vin & en massa skvaller. Kan det bli battre!!! Skulle valdigt garna lara mig virka lite annat an filtar, det ar ju poppis med virkade koftor mm igen. Lamna garna lite tips pa fina saker att virka eller sticka. Alskar den fina bilen och puffen nedan fran www.anneclairepetit.nl

1 kommentar:

Charlottas hemmaplaner sa...

Jag älskar också att pyssla och handarbeta. Det enda som saknas är tid... En gammaldags syjunta kryddat med lite svaller låter väldigt trevligt och avkopplande.
Jag skulle vilja sticka en tjock och stor halsduk i grovt garn eller virka en läcker stor sjal. Här hittar du en massa mönster:
http://www.garnstudio.com/index_lang.php
Ha det så bra!
//Charlotta.