söndag 21 september 2008

Kokböcker




Alla min nyinköp på kokboksfronten sker nu på Amazon. Det finns ett sådant enomrt utbud och blir väldigt mycket billigare. Här kommer några tips på nyförvärv som jag är mycket nöjd med:
"The new spanish table" av Anja von Bremzen, inte så mycket bilder men välgjorda recept och många informativa faktarutor om allt från paella till choklad. Några recept inspirerade av denna bok, samt förslag på goda viner därtill hittar du här.
"Revolutionary chinese cookbook" av Fuchsia Dunlop har än så länge bara prövat ett recept men det var fantastiskt och hennes bok Land of Plenty (finns även den på Amazon) har jag haft som en ingång till det underbara Sechuanesiska köket och dess spännande smakpalett. Den nya boken beskriver köket i Hunanprovinsen. I dag ska jap pröva att laga Chairman Mao´s red-braised pork. Blir du nyfiken har även syrran ett par översatta recept.

Nu senast har jag köpt fyra böcker om att göra sin egen glass då jag fick en glassmaskin i födelsedagspresent. Jag har just fått dem men ännu inte kört något med maskinen. Under tiden hänvisar jag till min svågers recept på Taffel.
Mmmmm, medna jag skriver det här sprider sig ljuvliga dofter av kanel och stjärnanis i köket.

Inga kommentarer: